Search
Monday, September 2, 2013
Jan Van Eyck (1390-1441)
Impreuna cu fratele sau, Hubert Van Eyck, Jan realizeaza una dintre primele capodopere ale artei flamande: Altarul mielului mistic. Lucrarea estea valoroasa nu numai prin frumusetea plastica in sine, dar si pentru semificatiile estetice pe care le-a impus in epoca.Aflata la Catedrala Saint Bavon din Gand,initial Sfantul Ioan, Altarul mielului mistic a fost inaugurat solemn in 1432.
Doua dintre panourile acestul altar, prezinta pe Adam si pe Eva, figuri biblice transferate in contemporalitatea flamanda, atat prin alegerea modelelor care au pozat cat si prin interpretarea lor. Chipurile varstnice, uzate si-au pierdut supletea si gratia. Anatomia Evei ,cu pantecul obosit de nasteri, impresioneaza prin adevarul care nu desfigureaza ci obliga la felectie asupra vietii si destinului uman. In alte panouri laterale, ale altarului sunt ingeri care canta la instrumentele muzicale ale vremii. Voleul ingerilor muzicanti reprezinta chipuri de adolescenti cu bucle blonde acoperind umerii cu imbracaminte splendide.
Compozitiile cu subiect religios intitulate:,,Madona cu pruncul", ,,Madona la cancelarul Rollin" sau ,,Cronicul Van per Paele" sunt concepute de Van Eyck in anexele cardinale ale idealului umanist-renascentist revelator al prestantei umane a individului. Compozitiile sunt pretexte pentru evocarea reperelor morale ale flamanzilor si pentru sublinierea bunastarii materiale a fintei umane si a societatii.
Portretele pictate de Van Eyck :,,Barbatul cu turban rosu", ,, Margareta", ,, Barbatul cu tichie albastra" sunt coplesitoare intalnirii estetice nu doar prin frumusetea armoniilor si pretiozitatea materiei picturale ci,in aceasti masura, prin expresia grava si tensiunea psihologica densa a personajelor.
In aceeasi maneira este realizat si tabloul cu valoare majora in creatia pictorului:,,Familia sotiilor Arnolfini, imagine simbolica a vietii conjugale .Compozitia ii prezinta in picioare, in prim-plan, pe Arnolfini alaturi de sotia sa, in interiorul locuintei.
Jan Van Eyck, fondatorul Scolii flamande descrie amplu Renasterea timpurie a picturii Tarilor de Jos, lucrarile lui pastrand de-a lungul secolelor, prospetimea cromatica precum si tensiunea expresiva, densitatea continutului emotional, caracteristice artei mari.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment